Ongevallen data analyse

Betere data voor een gerichter beleid.

Uitdaging & uitkomst

Elk jaar gebeuren er veel ongevallen in Vlaanderen. Van die ongevallen worden door verschillende overheden en organisaties gegevens bijgehouden. Maar die zijn lang niet allemaal uniform, en dus is het bijna onmogelijk om met die data aan de slag te gaan.

Geo Solutions creëerde een platform waarop de informatie uit al die verschillende databanken gemakkelijk verzameld kan worden. Daarvoor uniformiseerden we ook de verschillende data-entry-points. Het geheel werd gebouwd in open source software. Vandaag kunnen de specialisten bij ABMV én de Vlaamse beleidsmakers met één klik correcte en statistisch bruikbare informatie opvragen, verzameld door verschillende organisaties, verspreid over de regio. En dat zonder dat de mensen bij die organisaties hun workflow ingrijpend hebben moeten aanpassen.

Sinds we de databanken van verschillende ongevallen-stakeholders harmoniseerden, loopt de data-collectie in Vlaanderen een stuk gestroomlijnder. Maar in al die databanken ontbrak één cruciaal element: de mogelijkheid om overal gedetailleerde geo-lokalisatie toe te voegen. Nochtans van fundamenteel belang om straks met wegenwerken die gevaarlijke punten aan te pakken.

Geo Solutions ontwikkelde een tool op maat waarmee ongevallen heel precies gepositioneerd kunnen worden. Gebruikers hebben de keuze om een adres in te geven, een kilometervermelding (op autosnelwegen), of coördinaten om de plaats van een ongeval te registreren. Met die informatie maken we de gevaarlijke punten in Vlaanderen inzichtelijker dan ooit. Op een kaart is in één oogopslag duidelijk waar aan de verkeersveiligheid gewerkt moet worden.

null

Over Vlaams huis voor de verkeersveiligheid:

De afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid zet de eigen expertise en middelen op het vlak van verkeersveiligheid in om Vlaanderen verkeersveiliger te maken en dat in synergie met de expertise en de middelen van diverse partners.

De afdeling focust op concrete projecten met een positieve impact op de verkeersveiligheid en kadert die binnen een langetermijnvisie. Daarvoor staat de afdeling open voor nieuwe trends en ontwikkelingen en is ze actief betrokken bij onderzoek.

De afdeling evalueert de uitvoering van het verkeersveiligheidsbeleid en formuleert aanbevelingen voor bijsturing. Omdat elk verkeersslachtoffer niet alleen vandaag maar ook morgen er altijd één te veel is.