De nieuwe Foursquare: een brug te ver?

null

Privacy en geolocalisatie, het blijft een moeilijk huwelijk. Waar ligt de grens tussen gebruiksvriendelijkheid van apps en het invaderen van iemands privacy?

Enkele dagen geleden stelde Foursquare – je kent ze nog wel van de check-ins – een nieuwe versie voor van hun app. Eentje waar je helemaal niet meer hoeft te vertellen waar je bent. Nee, de app doet dat zelf voor je. Aan de hand van bubbels kan je zo op een kaart zien welke plaatsen erg populair zijn. Zo kan je dus, in theorie, zien welke bar of feestje je moet aandoen om “mee” te zijn met de trends. “Hypertrending” is dan ook de logische nieuwe naam van de app.

Anoniem en geaggregeerd

Natuurlijk is de informatie die Hypertrending verzameld anoniem. Maar willen we echt een app toelaten om ons gewoon overal te volgen? Nu ja, Google doet dat al. Echt nieuw is het niet. Bovendien zijn er geen plannen om de app echt wereldwijd te lanceren. Ze wordt voorlopig enkel gebruikt op de SXSW conferentie.

Open discussie

Wij bij Geo Solutions zijn best wel benieuwd waar voor jou de grens ligt tussen “handig” en “privé”. Laat van je horen op onze Facebookpagina!